Deventer Bezet & Bevrijd

Dit jaar viert Nederland 75 jaar vrijheid. Landelijk kijken we terug op de Tweede Wereldoorlog en vieren we het feit dat de bevrijding alweer 75 jaar achter ons ligt. Ook in Deventer is er veel te zien over deze roerige periode. De expositie Deventer Bezet & Bevrijd vertelt over de aangrijpende gebeurtenissen.

Vanwege hun strategische ligging speelden de IJsselbruggen bij Deventer een cruciale rol. Nederlandse troepen slaagden erin de spoor- en schipbrug op te blazen, maar toch viel Deventer in de middag van 10 mei 1940 zonder zware gevechten in Duitse handen.

Er zijn veel persoonlijke verhalen over het dagelijks leven onder de Duitse bezetting in Deventer. De verwoestingen door de bombardementen en de ‘vliegende bommen’ (V1’s) in Oost-Nederland komen ook ruim aan bod.

De agenten van het Politie Opleidingsbataljon in Schalkhaar speelden een rol bij de acties tegen de Joden. Van de Joodse Deventenaren zoals de bijzondere Sam Noach, keerde er na de oorlog maar een klein deel terug.

Er is ook veel aandacht voor de verschillende vormen van verzet in Deventer. Van het vaak ‘vergeten’ linkse verzet in ‘Moskou aan de IJssel’ tot aan hulp aan onderduikers, het gewapend verzet en Twentoldrama.

Uiteraard zijn er veel herinneringen aan de Canadezen die onder leiding van generaal Gibson de stad bevrijdden.

Kom naar de Waag om het feestelijke bal op de Brink en de bevrijdingsoptocht te zien. Dankzij veel film- en geluidsfragmenten, foto’s, kaarten en talloze voorwerpen ervaar je het Deventer van 75 jaar geleden.

De tentoonstelling Deventer Bezet en Bevrijd was van 5 april t/m 20 september 2020 te zien in Museum De Waag.