Voorstel koerswijziging Vereniging de Waag

Vereniging de Waag ondersteunt al sinds 1913 het cultureel erfgoed van Deventer door kunst te verwerven voor de Deventer collectie en financiële bijdragen te leveren aan boeken die de geschiedenis van de stad of het erfgoed belichten.

Vereniging De Waag heeft niet als doel zelf een grote collectie op te bouwen en te beheren. De collectie van de vereniging wordt beheerd door Deventer Verhaal en, indien mogelijk, tentoongesteld in Museum de Waag.

In de afgelopen jaren is onze vereniging informeel meer en meer een ondersteunende partij voor Museum de Waag geworden. De stukken die wij in het verleden hebben aangekocht worden beheerd door Deventer Verhaal en, waar mogelijk, tentoongesteld in het Museum. In het eventueel aanschaffen van nieuwe stukken laten wij ons adviseren door het collectieplan van Deventer Verhaal. En veel van onze activiteiten organiseren wij rond exposities of activiteiten van Deventer Verhaal. Het lijkt ons zinvol om deze informele ondersteunende rol explicieter te maken in de vorm van een ‘Vrienden van Museum De Waag’ organisatie.

Het museum heeft nog geen vriendenorganisatie. Als Vereniging de Waag deze rol op zich neemt valt voor ons makkelijker uit te leggen wat wij doen, waardoor wij verwachten meer mensen aan ons te kunnen binden. Het museum en Deventer Verhaal staan hier positief tegenover en we denken samen een grotere impact te kunnen maken dan apart.

Aanpassing juridische structuur
Wij zijn nu een vereniging waarbij de leden jaarlijkse contributie betalen en mede beslissen over de toekomst en het beleid van de vereniging. De interesse in de ALVs is echter de afgelopen jaren afgenomen en de verenigingsvorm verhoogt de drempel tot aanmelding. Een ander nadeel van onze verenigingsstructuur is dat het mensen weerhoudt te geven of na te laten omdat alle leden samen eigenaar van alle stukken en fondsen zijn.

Het bestuur stelt voor om de juridische structuur te wijzigen naar een stichting. Dit verlaagt de drempel om donateur te worden.

Bij het veranderen van vereniging naar stichting blijft de rechtspersoon bestaan. Dat houdt in dat het bezit van al onze stukken en onze financiën “gewoon” overgaan.

Onafhankelijkheid
Uitermate belangrijk voor ons is wel dat we onafhankelijk blijven. Hoewel we dus voorstellen om officieel Vrienden van Museum De Waag te worden, willen we wel een onafhankelijke stichting zijn. Dit met name om de financiële onafhankelijkheid te waarborgen bij eventueel veranderend Deventer cultuurbeleid.

Wat verandert er voor leden
Wij blijven activiteiten organiseren en nieuwsbrieven versturen. Daarnaast, door de intensievere samenwerking met Museum de Waag, komen er ook meer mogelijkheden om nieuw soort activiteiten te ontwikkelen.

Een stichting heeft echter geen leden of ALV’s en formeel dus ook geen medezeggenschap van leden. De jaarlijkse contributie wordt dan vervangen door een (vrijwillige) donatie.

Documenten
Op deze pagina op onze website kunt u de akte van omzetting en statutenwijziging en de huidige statuten downloaden.

We realiseren ons dat dit een grote koerswijziging is voor de Vereniging. We hechten veel belang aan de betrokkenheid van de leden; die betrokkenheid zouden we graag in de toekomst blijven zien van onze huidige leden als Vriend van Museum de Waag in de stichting.